Tarbiyah : Mensayurkan Jahiliyah for dummies

” akheeykuu .. “

saya ketika itu baru sahaja separuh berdiri , dan separa duduk juga sebenarnya .. err , ondeway nak berdiri mungkin lebih tepat tetapi terlalu skema . seraya fruitson memanggil , nadanya perlahan dan penuh harapan . konfem ada sumthing ni

” ana cuma harap , enta tak expect terlalu tinggi pada ana . ana lemah ya akheeyku “


” mana ada ikhwah yang berani mengaku qowiy ya akheey “ *senyum hensem*

” ana lemah sangat akhey , ana baru lagi dalam tarbiyah “

” … “ *kelihatan seorang murabbi agung sedang menguis nguis lantai dengan tekun*

” ana susah nak buang jahiliyah , banyak bende buruk yang masih menghantui hidupku “

*tirai pentas ditutup, lagu surgamu oleh ungu dimainkan*

ok , berhenti berangan .

dialog sebenar takdelah sedrama itu , tapi kalau berlaku betul betul boleh la saya buat travelog murabbi ke novel ke kan ? dengar citer orang muda sekarang kumpul duit dengan menulis , boleh menabung untuk masa depan kata orang lama . tapi tulah , masalahnya duit sekian dolar yang bawak dari Malaysia hari tu pun laju benar menipis . selain itu , saya jugak minat bidang puisi dan kompos lagu . ok , sesat

hmm .. atas permintaan (perasan) , di sini saya sertakan jawaban bertulis buat akhna sekian sebagai watak mutarabbi dalam dialog di atas .

akheey , inilah dia sayonara jahiliyah

bagaimana nak masukkan zirafah dalam peti sejuk ?

soalnya bukan nak buang atau nyah aktif ke atau disintergrated ke .. sebenarnya , asal masalah adalah kita mahu mencari pemandu jiwa ini . ya , seperti sebuah kereta hummer berharga RM459000 itulah . jasad kita ini akan sentiasa bergerak , akal akan sentiasa berfikir , kaki dan tangan sentiasa ingin bertindak . sebuah Hummer memerlukan pemandu , jika iman yang memandu maka pergerakannya akan terkawal dan sebaliknya akan berlaku jika yang memandu adalah jahiliyah . inilah konsep iman dan jahiliyah !

ok , pernah pegi simsemah ?

pernah bukak peti ais dalam kedai tu ?
pasti anda memikirkan jus Rani yang mekar , dan Barbican leleh itu bukan ?
cuba bayangkan di dalamnya ada seekor gajah *apa kaitan?*

sekarang , bagaimana hendak memasukkan zirafah ke dalam peti ais tersebut ye adik adik ?

” buka peti ais , dan masukkanlah zirafah “

” rasanya macam menzalimi haiwan pulak kut “


” ermm , suruh Abu Safwan beli peti ais yang besar sikit ? “

*tensen*

untuk masukkan zirafah ,
(i) buka peti ais
(ii) keluarkan gajah
(iii) masukkan zirafah
(iv) tutup peti ais

senang bukan ? dan begitu juga untuk masukkan iman dalam jiwa kita . pertama sekali , mesti mesti mesti keluarkan jahiliyah dari hujung rambut sehingga kuku kaki kemudian masukkan zirafah lepas tu tutup pintu ketat ketat ! *lawak murahan*

inilah sifir menentang jahiliyah

ia bermula dengan membuka pintu hati untuk berubah , bermula dengan kesedaran dan kemahuan untuk berubah . ramai orang gagal berubah bukan kerana tidak mampu , tetapi tidak mahu . ada orang berubah sebab trend persekitarannya maka apabila trend di sekitarnya tiba tiba merokok dan muraqib , dia turut menjadi perokok dan peroqib ! *apekah?* ada orang berubah sebab seseorang , ada orang berubah sebab segan murabbi update mutaba’ah amal , ada yang berubah sebab ayah suruh , ada yang berubah sebab nanti tak boleh BM argh ! maka apabila murabbi , ayah dan sesiapa sahaja telah hilang , dia akan kembali ke alam jahiliyah .

ya , keyword pertama : mahu berubah , kerana .. Allah

sebab itu wisdom menyebut ,

الفتور بعد المجاهدة , من فساد الإبتداء
futur selepas mujahadah , adalah disebabkan fasad (rosaknya) permulaan

atau dalam bahasa kita kita ,
kembali kepada jahiliyah selepas menemui iman adalah disebabkan non-Allah-oriented dalam perubahan hoyeh !! apa anda tidak pelikkah Bilal r.a boleh slumber disiksa bagai tapi lagilah dia sakitkan hati penyeksanya dengan menyebut ” ahad ! ahad ” ? anda tahu tidak Khabbab r.a itu disikat belakangnya dengan sikat besi ? mereka ini tough gila ! sebab sucinya permulaan mereka ! sebab kemahuan mereka diorientasikan kepada Allah , satu sahaja tiada selainnya .

ok , anda sudah mahu berubah ?

maka sila ke step yang kedua , kita perlu keluarkan gajah ! *tidak lawak*

apa anda ingat senang ke nak rembeskan jahiliyah ini ? ya , memang senang
apa yang anda perlukan adalah menghapuskan jahiliyah dengan total !

” tapi , bukankah hukum arak dalam Quran dihukumkan haram secara berperingkat ? “

ya iya , benar itu

itu adalah perubahan masyarakat , hukum arak untuk seluruh muslimeen ketika itu .
psst , kalau anda hendak tahu kan actually perhambaan dalam Islam tidak dilarang punn taww . maka apakah yang dimaksudkan adalah tidak perlu berubah ?

yang kita bincangkan sekarang adalah perubahan individu . ya , kitalah !

kita menguruskan perubahan diri kita , dan kita berhak ke atas nasib diri kita sendiri !
kemudian kita masih perlu bertolak ansur dengan jahiliyah ? selesa sangatkah sebahagian diri kita di syurga , dan sebahagian lain di neraka ? ok , tetibe serius bagai .

akheey , buanglah jahiliyah itu mengikut kadar iman anda

انتم اعلم بأمور دنياكم
kamu lebih faham urusan dunia kamu

ya , urusan inilah yang menentukan urusan akhirat kita nanti (walaupun dalam hadith itu tidak bermaksud yang demikian) okeh .

totally !

sebuah karya yang pernah saya ‘ter’singgah baca menyebut , kemahuan manusia ini terbahagi kepada empat peringkat

[satu] hadithun nafsi (lintasan hati)
kadar peratusannya sekitar 0-49%
sekadar lintasan lintasan fikiran
contoh :
” eh , cantik kereta itu nak beli lah ”
kemudian meneruskan kerja update blog dan melupakan kereta cantik

[dua] at taraddud (berbelah bagi)
kadar peratusan sekitar 50-50%
berbelah bagi samaada mahu atau tidak mahu
contoh :
” eh , cantik kereta itu . nak beli taknak nak beli taknak nak beli taknak ”
menaip dengan kucar kacir sehingga terlupa tertekan shutdown ?

[tiga] al hamm (berkehendak)
kadar peratusan melebihi 50%
sudah ada kecenderungan
contoh :
” eh , cantik kereta itu . ok aku nak beli ”
lappy ditinggalkan , keyboard dipenuhi habuk

[empat] al ‘azam (pasti)
kadar peratusan 100%
confirm akan buat
contoh :
” eh , cantik kereta itu . wallah aku beli ! ”
lappy ? di dalam peti sejuk mungkin

so , sila muhasabah yang mana satukah kemahuan untuk berubah kita . tuuuttt tuuuttt !
tingkatan tingkatan inilah yang mempengaruhi kejayaan kita untuk membuang jahiliyah totally !!

kita ke step yang ke tiga .. masukkan iman sebagai pengganti jahiliyah

inilah step yang seringkali seseorang itu lupa
ramai orang mudah sahaja meninggalkan jahiliyah , sekelip mata selepas daurah SJ bahkan
tapi satu kesilapan yang sumpah besar bila lupa untuk menggantikan jahiliyah itu dengan mr. iman (bukan imanshoppe) ! *juga tiada kaitan*

disebabkan kelupaan step yang ke tiga inilah seseorang itu kembali melakukan jahiliyah .
ya , anda percaya ? sebuah Hummer tanpa pemandu , anda rasa apa yang akan jadi kepadanya ?
terbabas , tergelincir , terhantuk kepala di mat’am Jami’ah masa naik tangga ? *kisah benar*

dan sedarilah , iman tidak dibina dengan dua tiga minit kemudian declare saya sudah dipandu iman hohohoh !! akheeeyku , anda tahu bukan .. Abu Dzar r.a pernah ditegur nabi s.a.w apabila dia memanggil Bilal r.a dengan gelaran “yabnatu sauda” ataupun “wahai anak lelaki kepada perempuan yang hitam” . tahu apa yang nabi sebut , “dalam diri engkau ni ada jahiliyah!”

kalau anda teliti benar benar flow seerah dalam raheeq makhtum itu , anda akan dapati bahawa semangat perkauman kabilah arab ni berterusan sehinggalah wafatnya nabi s.a.w ! padahal mereka ini adalah ahli badr , orang orang yang dijamin syurga , ahli bai’at ridhwan , sabiqun al-awwaluun !! kita ? *sigh*

pembinaan iman ini adalah berterusan

tidak ada titik mula (yeke?) , dan titik akhir

Ibnu taymiyah (jika tidak silap) pernah menyebut , mafhumnya

“barangsiapa yang merasakan diri dia tidak lengkap dan sempurna untuk menyampaikan risalah ini , ketahuilah dia berada di antara dia kemungkinan : pertama , dia mengaku bahawa satu hari nanti dia akan sempurna dan kedua , dia akan mati sebelum dirinya sempurna ”

ayat ni macam haraki sikit , tapi ibrahnya adalah memang kita tak akan sempurna pun !

so , sila masuk usrah sekarang jugak *wink*

step yang terakhir dan paling penting ! (padahal semua step penting)

pastikan anda menutup pinti ais , jangan bagi zirafah keluar walaupun sekadar menjenguk dengan leher beliau yang jinjang itulaaaah . apatah lagi mengenyit mata sambil mengatakan ” pliz berilah peluang pada gajah untuk kembali bersemayam di kamar ini oh ” *juga tidak lawak*

tutup pintu itu akhi ! tutuuuuuuppp !!

jangan sesekali anda membiarkan jahiliyah menghantui hidupmuuu , walaupun sekadar mengisi waktu lapang , bahkan wasilah dakwah . maka timbullah persoalan baru , bagaimana mahu memelihara keketatan pintu peti ais ini ?

ada empat element penting dalam seerah , bagaimana mereka mampu memelihara iman

[satu] sentiasa mendekati Quran

apa lagi nak dikata ?

[dua] berteman dengan teman teman yang sekufu
satu wisdom hagung dari ibn atho’illah

ربما كنت مسيئا فرءاك الإحسان لأن فيك رجل من هو اسوأ حالا منك
barangkali kita buat keburukan tapi seakan akan ianya baik , kerana disekeliling kita adalah orang yang lebih buruk lagi dari kita

[tiga] bi’ah solehah
sebuah sye’er yang sangat menyentuh qolbuku ,

متى يبلغ البنيان يوما تمامه اذا كنت تبنيه وغيرك يهدم
bilalah sebuah bangunan akan siap, jika ia dibina tetapi ia juga diruntuhkan , ada faham ?

kita mengaku ingin buang jahiliah bagai , tapi kita memperuntukkan hanya setiga jam halawah sahaja . baki hari hari kita yang lain , kita serahkan pada en.gajah . kita punyelah kunun kunun semangat susun batu bata sampai nangis nangis , simen tebal tebal tiba tiba dalam masa yang sama kita cabut balik skru skru yang dipasang kemudiam pecahkan simen tadi . kemudian mengharap nak jadi mus’ab r.a dan pembuka Rom ? argh !

maka berkata ibn Atho’illah sekali lagi dalam alhikam

كن صحيحا في السر
jadilah kamu di hadapan orang , sebagaimana kamu dibelakang mereka

tiada ruang untuk hipokrit
untuk berubah , anda perlu jujur kepada .. Allah !

jzkk akheey , ensyallah kita ketemu di alam sebenar untuk versi kurang ‘plastik’ wahaha

akhukum En. Tamayyuz
sesungguhnya ana sumpah sayang akan anda
Irbed

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: