SMHE : Tarbiyah Kita yang Menyeluruh

تربيتنا الشاملة

Imam Abu Hamed al Ghazali menjelaskan makna tarbiyah dengan menggambarannya sebagai (tahu-penyelesaian-amal) , beliau menyebutnya lebih kurang 1000 tahun yang lalu . Inilah mana yang masih kekal menjadi teori tarbiyah pada zaman moden , yang disinonimkan dengan pecahan objektif-objektif tarbiyah . ia sebuah tarbiyah yang menyeluruh dalam pembinaan insan (akal-hati-tubuh badan) dengan objektifnya yang sedia maklum (pengetahuan-emosi/perasaan-tindakan)

Tarbiyah Ikhwan Muslimin menegaskan sifat menyeluruh ini dalam operasinya , Imam Hasan al Banna telah menggariskan rukun rukun bai’ah dengan (faham-ikhlas-amal) , dan beliau telah meletakan sebuah syi’ar hebat yang juga menyeluruh pada 10 wasiatnya (baca-tadabbur/hayati-bertindak) sebagai sebuah penegasan kepada orientasinya terhadap kesyumulan , inilah dia tarbiyah kita yang menyeluruh , dan yang disebutkan tadi adalah sebahagian daripada ciri cirinya

Semoga Allah merahmati dua Imam , al Ghazali dan al Banna dengan seagung rahmah , seterusnya menganugerah kepada kita (sebaik baik kefahaman-kesucian perasaan-kesejahteraan tindakan)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: